Női vállalkozók taroltak a kelet-közép-európai régió legígéretesebb társadalmi startupjait megversenyeztető találkozón. A startery budapesti döntőjére huszonöt társadalmi vállalkozó kapott meghívást a régióból. A három nyertes Berlinben csiszolhatja tovább ötletét, építheti vállalkozását, és találkozhat lehetséges befektetőkkel.
Társadalmi vállalkozásoknál is kopogtat az innováció
A múlt pénteki versenyt egész hetes képzés előzte meg, ahol az üzleti világban már bizonyított módszertanok segítségével fejlesztették társadalomjobbító elképzelésüket a résztvevők, valamint marketing, értékesítési tanácsokat is kaptak. A kiválasztott tíz legjobb, nemzetközi zsűri előtt prezentálta ötletét, vállalkozását, melyből e hármat díjazták:
-HOPLA (Suela Kocibellinj, Albánia): felesleges ruhákat hasznosít újra a rászorulók, különösen az édesanyák számára;
-UrbiGo (Anja Carapic, Szerbia): az étkezési célú zöldség,-növénytermesztést kívánja meghonosítani, elterjeszteni a nagyvárosi lakásokban, okos eszközök bevetésével;
-Transfer Station (Eva Dudova, Csehország): jótékonysági boltot és közösségi teret üzemeltetnek úgy, hogy hajléktalanokat foglalkoztatnak részmunkaidőben.
A három nyertes az egyik vezető európai társadalmi ügynökség inkubátorközpontjában, a Social Impact Lab berlini irodájában dolgozhat tovább.
A szervezők, az SAP szoftvercég és a Social Impact célja a startery verseny megrendezésével az, hogy a társadalmi vállalkozások fenntartható módon, üzleti alapon tudjanak működni, amihez elengedhetetlen, hogy haladjanak a korral és minél szélesebb körben elérhetővé váljon a termékük. Ezért volt örömteli a szervezők képviselőinek, hogy a legtöbb versenyző a digitális érát kihasználva applikációkkal és online hozzáféréssel, a modern közösségi igényekre is gondolva egészítette ki ötleteit. Az SAP három éve futó, és egyik legsikeresebb regionális CSR gyakorlatát jövőre is folytatni kívánják.
A 2017-es startery verseny zsűritagjai voltak: Norbert Kunz, a Social Impact ügyvezető igazgatója, Markus Hilken, az SAP hazai fejlesztőközpontjának vezetője, Robin Marshall, a Budapest Business Journal főszerkesztője, Horváth Anna, a NESsT Magyarország ügyvezetője és Szabó Eszter angyalbefektető, címzetes egyetemi docens.
Ha szeretnétek inspirálódni és megtudni, hogy milyen ötletek és milyen jellegű startupok vettek részt a Social Impact Startery versenyében, akkor itt az alábbi listában megtaláljátok a 2017. év indulóit. Lehet, hogy jövőre te, ti is indulnátok? Vagy van egy jó ötletetek? Hajrá!
UIsLI – albán hangos szótár, beszéd alapján is felismertetnék vele a szavakat
What’s home (Mi van otthon) – magyar fejlesztés, fogyatékkal élőknek segít egy app abban, hogy mit kell vásárolni és mi van még otthon
Women Entrepreneurial Center (Női Vállalkozók Központja) – szerb, nők által vezetett vállalkozásokat segítő online platform, középpontban a hálózatosodással és oktatással, valamint nőknek szóló rendezvények szervezésével
SolAid – napelemes töltővel ellátott mobiltelefonok olyan területekre, ahol valamilyen természeti katasztrófa vagy háború miatt nincs áram (albán)
Teach for Hungary (Taníts Magyarországért) – frissen végzett egyetemisták beszervezése arra, hogy rászoruló iskolákban két évet tanítsanak, és így első kézből lássák az egyenlőtlenségeket az oktatási rendszerben, miközben segítenek rászoruló fiatalok oktatásában
Charitism (Jótékonykodás) – rehabilitációs workshopok szervezése, ahol a dolgozók játékokat és tanulási eszközöket gyártanak rászoruló gyerekeknek (magyar)
Cargonomia – Budapest minden kerületébe szeretnének Cargo bringákat; már létezik, jelenleg az együttműködés cargo bringás futárokból, egy bringaépítő együttműködésből, egy családi organikus zöldségfarmból, egy organikus pékségből, egy borászatból és önkéntesekből áll
Albanian Adventure Resort (Albán Kaland Erőforrás) – extrém túrák szervezése Albániában
EDUKATIV – albán honlap, ahol a különböző iskolák különböző szakokkal együtt fel vannak sorolva, hogy a legjobbat tudd választani magadnak
Journey to Health (Utazás az Egészségbe) – egészséggel és megelőzéssel foglalkozó high-tech kiállítás, amivel turnéznának a világ körül (román)
Pana Storytelling Furniture (Pana Mesélő Bútorok) – 2013 ápriliságban indul albán vállalkozás, ahol hátrányos helyzetű embereket képeznek ki asztalossá és alkalmazzák is őket; az öko és egyedi tervezésű bútorokat fahulladékból, újrahasznosított és másra nem használt faanyagokból készítik (kezdetben 3 alkalmazott, ma már 16, egy 350 m2-es raktárral)
Transfer Station (Rendező-pályaudvar) – idén áprilisban indult cseh vállalkozás, amin keresztül hajléktalanoknak adnak átmeneti munkát és a helyi közösségnek rendezvények szervezésével adják át a hajléktalanokkal kapcsolatban szükséges tudást
Knitting for an empowered life (Kötéssel az életért) – 2012 szeptemberében, nők által alapított vállalkozás (Udružene a neve) Bosznia-Hercegovinában; nők által kötött tárgyakat forgalmaznak
HOPLA – albán vállalkozás, olyan ruhákat akarnak átalakítani, amik amúgy már a szemétbe kerülnének; 5 gyermekes, rászoruló nővel indítanának, akiket ezzel is segítenének a pénzügyi függetlenedésben
Connecting demand and offer [supply] for social enterprises (SE) – román vállalkozás, egy online platformon kötnék össze a társadalmi vállalkozások keresletét és kínálatát
Mobile application for disabled people – szerb ötlet, mobiltelefonos app, ami a fogyatékkal élők utazását könnyítené meg: térkép világszerte városokról, ahol jelölve van a mozgássérült parkolóhely és minden akadálymentesített hely; profil; ismerősök/barátok gyűjtése-bejelölése
Facilitating Inclusion and Good Health Through Exercise and Rhythm: FIGHTER – bolgár edzőterem látássérülteknek
EduKIND – román alternatív oktatás, ahol a kedvesség és a másokra odafigyelés ugyanolyan hangsúlyos, mint a tudásszerzés
What to where – román alternatív közlekedési rendszer olyan helyekre, ahol amúgy nincs közösségi közlekedés; munkanélkülieket és diákokat alkalmaznának, segítenék a helyi lakosokat eljutni postára, bevásárolni stb.
Wandering Café – magyar kezdeményezés, triciklivel hajtott kávézó, ahol hajléktalanok dolgoznak
UrbiGo – szerb applikáció, ami a városi növénytermesztést reklámozza: csomagban adnak magvakat és paneleket a termesztéshez, az appban pedig nyomon követhető a növények növekedése, valamint a városi növénytermesztésről is lehet tanulni; emellett a többi felhasználóval is lehet versenyezni, kapcsolatot tartani
Social Innovation – albán fórum-jellegű online platform, ahova új és régi vállalkozók posztolhatnak kérdéseket és válaszokat
ShukarBijoux.ro – román kezdeményezés, roma ékszereket gyártó kézművesek segítésére, összefogására
Introduction of CSR practices at Textile companies in Kosovo – a társadalmi felelősségvállalás bemutatása az egyre növekvő textilgyártó cégeknek Koszovóban
WILD CARD – egy bolgár nő (Viara Gigova) kezdeményezése, aki nehéz sorsú fiatalokat segít azzal, hogy ingyen biztosít minden „hozzávalót” az érettségi banketthez.
forrás: SAP Hungary