A Családok Otthonteremtési támogatása (CSOK) pár éve már használt lakás megvásárlásához is igényelhető. Mivel családunk gyarapodása miatt nagyobb lakóhelyet kerestünk magunknak, így magától értetődő volt, hogy kihasználjuk ezt az új lehetőséget. Az igénylés menete azonban nem volt egyszerű. Az alábbiakban azt szeretném részletezni, hogy milyen megpróbáltatásokon kell annak átesnie, aki erre adja a fejét. Az elintéznivalók egy részét már az adásvételi szerződés aláírása előtt el lehet kezdeni.

Az igénylés menete egy nagy versenyfutás volt az idővel, mert ugyebár mielőbb szerettünk volna költözni, hogy felmondhassuk az albérletet. Ezenkívül a fiúnk már az új házhoz közeli oviba kezdte az “iskolaévet”, amely az albérlettől 50 perc BKV-val…

Mi amúgy könnyített pályán mozogtunk, mert egy független pénzügyi tanácsadó segített a CSOK és a hitel beadásában, akivel végig telefon és e-mail kapcsolatban voltunk. Azon sem akadt ki, hogy két nyűgös gyerekkel jelentünk meg az irodájában, ahol egy kalapácsot kellett előbányásznia ahhoz, hogy a kétszárnyú ajtót ki tudja nyitni a babakocsinknak.

Mi kellett hozzá?

Iratok. Személyi, lakcímkártya, adókártya. Nemcsak a felnőttektől kérik a személyes iratokat, hanem a gyerekekét is be kell mutatni. Így akár a néhány napos babának is meg kell csináltatni a személyit. Ha sürgős, lehet ideiglenes személyit igényelni, amíg elkészül a végleges (kb. egy hét). A Kormányablakban sajnos nem élveznek elsőbbséget a kisgyerekesek. Senkit nem hatnak meg. Minket egy órát várakoztattak a személyi elkészítésekor és az átvételkor is. Ez leginkább amiatt necces, mert szerettem volna cuki mosolygós képet, de mire odajutottunk, már rég alvásidő lett volna. Az eredmény egy morcos ábrázat lett. A „gyereksarok” egyébként egy kis asztalból és három kis székből áll, rettentően ideális például egy mozgékony négy éves gyerek lefoglalásához…

Erkölcsi bizonyítvány. Ezt ügyfélkapun keresztül igényeltem, már ingyenesen. Két nap múlva a postaládánkban volt. Pozitív csalódás.

Munkáltatói igazolás. Az elmúlt 3 havi munkabérnek kell szerepelnie rajta. Ezen hajlamosak ülni a nagyobb cégek, így érdemes még a szerződéskötés előtt megigényelni.

Családi juttatások igazolása. Családi pótlék, CSED, GYED, erről postán kellett kapni igazolást, csak meg kell keresni otthon.

Anyakönyvi kivonatok. Házassági, és a gyerekeknek születési anyakönyvi kivonat. Mivel nekünk a házassági elkeveredett, mehettem vissza annak a kerületnek az anyakönyvi irodájához, ahol a házasságunk megköttetett. Mikor odaértem a Polgármesteri Hivatalba, közölték, hogy az anyakönyvi iroda már elköltözött. Pech. Így  mehettünk tovább. Az új irodában fél óra alatt helyben elkészítette az ügyintéző hölgy. Szerencsére csak a nagyobbik gyerekemet vittem magammal.

MÁK igazolás. Számomra komoly nyomozati munkát igényelt, hogy ez mi is. Hol lehet beszerezni? Az igazolás arról kell, hogy az igénylést megelőző 5 éven belül igényeltünk-e CSOK-ot (lánykori nevén szocpolt). A kormányablaknál is lehet kérni, de valójában a Magyar Államkincstár adja ki. Tehát érdemes bemenni a Teve utcába, a központba, mert akkor nem kell megvárni, hogy a Kormányablak bepostázza az igénylőlapot. Én persze először a Kormányablaknál kivártam a sort, ahol megmondták, hogy jobb lenne rögtön a Teve utcában kérni, ahol szerintük azonnal kiadják. Nem, nem adják ki, csak 8 napon belül megküldik postán. Még jó, hogy mindenki ennyire képben van.

NAV nullás igazolás szükséges arról, hogy nincs adótartozásunk. Ezt az ügyfélkapun keresztül igényelhetjük. Ha máskor nem, most biztosan kiderül, hogy van pár ezer Ft kamattartozás, vagy rossz dátum került az adóbevallásra, ezért legalább egy hetet érdemes rá hagyni.

OEP igazolás, hogy fizetjük a TB-t (elég az egyik féltől). Kormányablakban hamar és ingyen kiadják, de csak 30 napig érvényes.

Adásvételi szerződés, tulajdoni lap (széljegyen jegyezve). Magától értetődő.

Alaprajz. Ezt én magam rajzoltam egy ingatlanosoknak csinált alaprajz készítő szoftverrel. Amúgy kézzel is lehetett volna, a lényeg, hogy arányos legyen.

Eladott ingatlan papírjai. A CSOK feltétele, hogy az eladott lakásból kivett teljes összeget be kell forgatni az új ingatlan vásárlásába. Az eladási árból levonható az azon lévő hitelek végtörlesztésének összege és az ingatlanos díja. Ehhez szükséges benyújtani az adásvételit, a törlési igazolásokat és az ingatlanos számláját.

Ennél a pontnál egyébként nálam majdnem elszakadt a cérna. A konfliktust az okozta, hogy a törlési engedélyeken csak a végtörlesztett hitel kezdeti összege volt feltüntetve, és az nem, hogy mikor és mekkora összegben (ami ugye csökkent a 3 év alatt) lettek végtörlesztve. A bankba meg közölték, hogy nem tudnak ilyen papírt adni. Nincs benne a rendszerben. Kétszer vártam végig a sort, két különböző bankban, mire érdekes módon megtalálták.

A második bankban történt meg egy érdekes eset. Két gyerekkel vártunk már fél órája, a nagyobb az ablakpárkányon autózott, a kicsi épp akkor ébredt fel. Felvettem, és nagyon diszkréten elkezdtem szoptatni kendő alatt, mire pillanatokon belül hívták a számunkat. Erre hirtelen összecsomagoltam magamat és a gyerekeket, és a pulthoz siettem. Itt közölte velem az ügyintéző, hogy a szomszédos üres asztalhoz üljek le még egy picit, amíg az előző hölgyet befejezi. Ott ültem már 10 perce, amikor megkérdeztem, hogy ugyan minek szólította a számomat, ha nem tud velem foglalkozni, mire azt a választ kaptam, hogy a főnöke utasította. Szerintem a szoptatás miatt volt, valószínűleg nem tetszett nekik, de nem akartak nyíltan konfrontálódni… hát, köszi szépen.

Aki hasonló cipőben jár, és szeretné elintézni a CSOK igénylését azt javaslom, hogy vértezze fel magát tengernyi türelemmel, és próbálja a gyerekeit nem magával vinni. Sajnos tapasztalataim szerint a hivatalokban egyáltalán nem nézik őket jó szemmel. Annak ellenére, hogy őmiattuk kaptuk a támogatási összeget.

A mi történetünk végül happy end-el zárult, megkaptuk a kért összeget a megpróbáltatásaink jutalmául.

Tündéranyu

További információ még elérhető:

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Központi Ügyfélszolgálati Irodájának tájékoztató füzetei és  leporellói nyomtatott formában ingyenesen is kaphatók,és elérhetők  a Minisztérium  Központi Ügyfélszolgálati Irodájában, a Budapest. V. kerület, Szalay u. 10-14. alatt, (Honvéd u. – Szalay u. sarok), illetve megrendelhetők postai úton: 1373 Budapest, Pf.: 609., vagy az ugyfelszolgalat@emmi.gov.hu címen.  Kiadványaikat  a jogszabályi változásoknak megfelelően folyamatosan aktualizálják.

SZOCIÁLIS, CSALÁDTÁMOGATÁSI, EGÉSZSÉGÜGYI  ÉS KÖZOKTATÁSI ÜGYEKBEN

Személyes ügyfélfogadás:

Hétfő – Szerda – Péntek              9-12 óra között

Kedd – Csütörtök                       13-16 óra között

A Központi Ügyfélszolgálati Iroda telefonos elérhetőségei:

( Naponta 9-12 és 13-16 óra között; péntekenként 9-12 óráig )

– oktatási ügyekben és egészségügyi ügyekben :  ( 06-1 )795-4755

– szociális és családtámogatási ügyekben:  ( 06-1 ) 795-3168

A családi otthonteremtési  kedvezményhez ( CSOK) kapcsolódó egyéni szakmai jellegű megkeresésekkel, kérdésekkel  – így különösen az ÁFA visszatérítéssel kapcsolatban – közvetlenül a Nemzetgazdasági Minisztériumot keressék meg, az alábbi elérhetőségeken:

A Nemzetgazdasági Minisztérium Ügyfélszolgálatának  címe:

1051 Budapest, József nádor tér 2-4.

Postafiók címe:  1369 Budapest, Pf. 481.

Ügyfélszolgálat e-mail címe: ugyfelszolgalat@ngm.gov.hu

Ügyfélszolgálat telefonszáma: 06-1- 795-5010

Az NGM Ügyfélszolgálata a szakmai főosztályok útján válaszol minden írásbeli megkeresésre.

Továbbá a könnyebb tájékozódás érdekében az itt elérhető tájékoztató anyagot bocsátja az érdeklődők rendelkezésére a Minisztérium.

Share