A modern társadalomban egy nőnek gyakran számos szerepet kell betöltenie, és mindegyiket tökéletesen kell ellátnia. A munka és család összehangolása nem mindig egyszerű feladat, hiszen a mindennapi élet számos akadályt állíthat elénk. Szinte minden nő életében elérkezik a pillanat, amikor kénytelen megtalálni azt a hatékony stratégiát, amely lehetővé teszi számára, hogy minden területen jól tudjon teljesedni. Az egyensúly megtalálása a szerepek között sokszor nagy kihívást jelent.

Az anyaság és a karrier összeegyeztetésének kihívásai

Navigálni a karrier és az otthoni feladatok között óriási nyomás, ami kihat a saját önmegbecsülésünkre, teljesítőképességünkre és a családon belüli hangulatra is. Legtöbbször azért küzdünk, hogy betartsuk a határidőket anélkül, hogy megfeledkeznénk a fontos teendőinkről, családi évfordulókról, vagy késve érkeznénk a gyerekért az iskolába. Sokszor a hajunk kócos, rendetlenség van körülöttünk, és csak sírni tudnánk tehetetlenségünkben.

Létezik egyáltalán valahol a világban egy “Szupernő” akinek minden feladatot sikerül kézben tartania. Aki többször elnyerte az “Év dolgozója címet”, vagy épp keményen dolgozó vállalkozó, kiváló anya és odaadó feleség is egyszerre?


Tud-e bárki tökéletesen teljesíteni több egymásnak ellentmondó szerepben hosszú távon?

Tény, hogy nem könnyű megtalálni az egyensúlyt. Valójában csak erős kompromisszumok árán és stabil háttértámogatással lehetséges a megvalósítása.

Olyan ez, mint a kötéltánc szélviharban.

Kizárólag minden lépést pontosan megtervezve lehetsz sikeres több területen. Vajon miért tűzünk ki magunk elé ilyen irreális célokat és futunk versenyt saját magunkkal és az idővel?

A nők mindig is többféle szerepet vállaltak, mint a férfiak. Tradicionálisan a nők gyakran felelősek voltak a család gondozásáért és az otthoni teendőkért, miközben dolgoztak is a mezőgazdaságban, a kisvállalkozásokban vagy akár az iparban. Az idők változnak a lehetőségek és ezzel együtt a feladatok is gyarapodtak, még megterhelőbbé váltak. Az elvárásoknak való megfelelés kudarcba fullad, ha meghaladja a teljesítőképességünket. Emiatt vagy a munkahelyünkön nem tudunk maximálisan helytállni, vagy a párkapcsolatunk, a család sínyli meg a “szupernői” státuszt.

Annak érdekében, hogy a nők sikeresen tudjanak navigálni az egyre szélesebb spektrumú szerepek között, fontos, hogy megkapják a szükséges támogatást és lehetőségeket. A teljes női potenciálunk kiaknázása, és az, hogy megfelelően képviseljük magunkat minden területen kompromisszumok sorozatát, tervezést és támogatást igényel.

Hogyan lehetünk képesek arra, hogy teljes szívvel végezzük mindazt, amire a mai társadalomban hivatottak vagyunk?

Íme néhány tipp, hogy Szupernővé válhass:

  1. Egy átlagos ember körülbelül négy órán keresztül tud produktív lenni. Ha ezt az időt az irodában töltöd, ügyelj arra, hogy mindent befejezz, amíg ott vagy. Ha otthonról dolgozol, használd ki azt az időt, amikor a gyerekek az iskolában vannak, vagy amikor a partnered gondoskodhat róluk.
  2. Tervezd meg a játékidőt és tevékenységeket gyermekeiddel, és a házimunkát az alvásidejük alatt végezd el.
  3. Írj listát a teendőidről! A tervezés legfontosabb momentuma. Az ember agya nem káptalan, ha valakinek feladatot kell menedzselnie, képtelenség észben tartania mindent. Egy részletes lista mindig nagy segítség lehet abban, hogy minden teendő időben el legyen végezve.
  4. Kommunikálj a partnereddel. Próbálj meg legalább napi egy órát kettesben lenni vele, és pár órát vagy néha egy napot gyerekek nélkül eltölteni. Tervezz családi rituálét, amely pótolja az elszalasztott lehetőségeket. Legyen időd arra, hogy elmondd a párodnak mindazt, ami boldoggá tesz, és azt is, ami zavar. Ezeket a családi találkozókat ugyanolyan tisztelettel és odaadással kell kezelni, mint azt az időt, amit a munkahelyi kötelezettségeidnek szentelsz.
  5. Ne áldozd fel az alvást! Ha kimerült vagy, nem tudsz produktív lenni a munkában – valójában semmit sem tudsz olyan jól csinálni, mint amikor kipihent vagy. A jó alvás és a megfelelő pihenés elengedhetetlen a sikerhez, próbálj meg minimum hét órát mindennap aludni.
  6. Ne hibáztasd magad! Lehet, hogy nem tudsz minden iskolai eseményre eljutni. Előfordulhat, hogy elkésel a céges vacsoráról. Ezek a dolgok akkor történnek meg, ha több feladatot próbálsz menedzselni egyszerre. Ha támogató környezetben élsz, akkor meg fognak érteni. Nem lehetsz több helyen egyszerre.
  7. Mondj nemet! Nem vagy köteles mindenkinek minden kívánságát teljesíteni, munkaidőn kívül még a főnöködét sem. Békésen utasítsd el, és magyarázd el, miért teszed. Ugyanez vonatkozik a családra is. Természetesen ott leszel, amikor szükségük van rád, de nem kell a kimerültségig eljutnod ahhoz, hogy minden szeszélyt teljesíts.
  8. Fogadd el a támogatást! Ha mindent egyedül csinálsz, az nem lesz célravezető. Összetörtté tesz. Lehet, hogy egy ideig működik, de előbb-utóbb be fogsz sokallni. Vondd be a párodat több otthoni tevékenységbe. Tanítsd meg gyermekeidet arra, hogy függetlenebbek legyenek, és segítsenek a ház körül. Ezenkívül egy bébiszitter is sokat segíthet.
  9. Mindig hagyj egy kis időt önmagad számára is. Az egyik legnagyobb hiba, amit a dolgozó anyák gyakran elkövetnek, hogy megosztják idejüket a család és a munka között, miközben megfeledkeznek önmagukról. Ha zsonglőrködsz mindenféle felelősség és az általad szeretett emberek között, akkor előbb utóbb elfáradsz és lelkileg is megsérülsz. Szánj időt magadra. Kirándulj, kérj időpontot kozmetikushoz, fodrászhoz. Csinálj valamit, amit szeretsz.

Nem csak anya vagy. Nem csak egy dolgozó szakember vagy. Nem csak feleség vagy. Adj esélyt magadnak, hogy minden szempontból boldogulj, de ne űzd magad őrületbe azzal, hogy megpróbálsz mindent tökéletesen csinálni. 

Ez a te életed, nem egy mozgókép, ami előre megírt forgatókönyv szerint zajlik, azonban a siker érdekében neked is meg kell írnod a saját forgatókönyved, amelyben minden esemény pontosan meg van tervezve.



Share