noiszem_logo_rgb

Szinte biztosan sokunkkal előfordult már, hogy olyan ajándékot kapott karácsonyra, ami nem dobogtatta meg a szívét. Mindenki kapott már haszontalan, vagy hasznos, de neki nem tetsző ajándékot. Sok kérdést felvet az ilyen helyzet, hiszen alapvetően az lenne az ideális, ha az ajándékozó tisztában lenne azzal, minek örülne a megajándékozott és elkerülné a sablonos ajándékokat vagy azt a helyzetet, amikor olyannal akar meglepetést szerezni, ami a saját ízlését (vagy vágyait) tükrözi. Alapelv kellene, hogy legyen, csakis olyan ajándékkal lepjük meg szeretteinket, ami garantáltan örömet okoz, ennek ellenére mindenki belefuthat egy-egy melléfogásba.

Mit tegyünk ilyenkor? Legyünk őszinték, és kedvesen, de jelezzük a másik felé, hogy ez most nem jött be? Mutassunk örömöt akkor is, ha az ezredik mécsestartót, filcpapucsot, hajpántot kapjuk ajándékba, pedig az ilyen haszontalan apróságokkal már tele a padlás? Rejtsük el a szekrény mélyére az ajándékot? Adjuk tovább? Viszonozzuk a gesztust és a következő alkalommal, laza nemtörődömséggel adjunk hasonlóan semmire se jó ajándékot?

Tulajdonképpen nem igazán van mindenki által követhető jó gyakorlat, mert sok minden befolyásolhatja ezt, legelső sorban az, hogy milyen viszonyban vagyunk az illetővel. Ha például az anyósunktól kaptunk egy csillogó mécses tartót, aminek se a színe, se a stílusa nem passzol a mi ízlésünkkel, akkor nem jó ötlet gyorsan továbbadni, vagy elrejteni az ajándéktárgyat. Ebben az esetben olyan ajándékozóról van szó, aki meglehet gyakori vendég az otthonunkban és kiszúrhatja, hogy nem került megbecsült helyre az ajándéka. Egy távoli rokon esetén már más a helyzet, ha évente csak egyszer jön az illető, vagy nem nagyon van bejárása a házunkba, akkor nem jelent gondot a tárgytól való megszabadulás. Természetesen nem egyszer előfordul, hogy megőrzik a családok a nemszeretem, haszontalan ajándékokat, hogy gyorsan előkapják és jól látható helyre tegyék, ha azt a bizonyos illetőt várják, akitől kapták. Ám jobb lenne ennél szeretettel telibb megközelítést találni.

Mert nagyon sokféle megoldás kínálkozik arra, hogy ne növeljük a felesleges tárgyak kupacát az otthonunkban, és erre a legelső jó megoldás a megelőzés, vagyis az őszinte kommunikáció – nem csak az ünnepek előtt, hanem a kapcsolat folyamán mindig. Érdemes egyeztetni az ajándékokról, hiszen előfordulhat az is, egyáltalán nem tárgyakra vágyunk, inkább élményekre és egy ilyen jellegű ajándék nagyon jól esne, míg a díszes gyertya bizony megy majd tovább. Az is lehet, hogy nem ÚJ tárgyra vágyunk, de sokszor megcsodáltunk az anyósunk vitrinjében egy régi bögrét és azt a bizonyos bögrét boldogan elfogadnánk, mert szeretnénk, ha a gyerekünk is abból inná a reggeli kakaót, amiből régen az édesapja. Ezt pedig érdemes meleg szavakkal elmondani, beavatni azt, akire tartozik.

Ha mégis olyan ajándék kerül a házba, ami se örömet nem okoz, se hasznát nem vesszük, akkor adjuk tovább. Az internetes bolhapiacok jó befogadóhelyei az ilyen tárgyaknak és lehet más örömmel csap le arra, ami nekünk nem kellett. Továbbadhatjuk olyan családnak is, akik se újan, se használtan nem tudnák azt megvenni és akkor mégiscsak JÓ HELYRE kerül majd az ajándék. Egy dolgot ne tegyünk: ne indítsuk tovább a saját családunkban a nem kellő, nekünk nem tetsző ajándékokat, ne indítsunk bosszúláncot, ne akarjuk megleckéztetni azt, akitől érkezett. Ha nem tetszik, ha nincs rá szükségünk, ha úgy érezzük, hogy az illető – bár jószándékkal közeledik – folyton mellélő, akkor segítsünk neki, és magunknak is azzal, hogy súgunk neki, a mi családunkban ki minek örülne.

Olyan is előfordulhat, hogy alapvetően tetszik ugyan az ajándék, de hibás esetleg mérethibás termékről van szó, vagy ruházat esetén például csak a színe nem stimmel.

Már rég nem igaz a tétel, hogy az üzletek 3 napon belül ki kell cseréljék, vagy vissza kell fizessék a megfelelő minőségű, csak nekünk nem tetsző, vagy ránk nem jó termék árát. Az adott bolt üzletpolitikája dönti el, hogy előzékenyek e annyira, erre lehetőséget adnak vagy sem. Hibás termék esetén más a helyzet, ebben az esetben a megfelelő jogszabályok alapján kell termékcseréről gondoskodni vagy a teljes vételárat visszafizetni.

Online vásárlás esetén a legkedvezőbb a visszacserélés lehetősége. A kézhez kapás előtt végig, a kézhez kapás után pedig még 14 napig elállhatunk a vásárlástól és visszaküldhetjük a rendeléssel vásárolt (és ajándékba kapott) dolgokat. Ilyenkor természetesen fontos, hogy sérülésmentes állapotban kell visszaküldeni a terméket.

Hasznos információ lehet, hogy a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársai díjmentesen segítenek a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: www.fome.hu.

Share