26 évvel ezelőtt a Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Nemzetközi Szövetsége azzal a céllal nyilvánította május 16-át a Lelki elsősegély-szolgálatok világnapjává, hogy felhívja a társadalom figyelmét, hogy a segítő emberi kommunikáció konfliktus-és krízisoldó hatású. Magyarországon az első telefonszolgálat 1970-ben alakult, akkor még egy ügyelővel, egy telefonnal. Ma már több mint 500 önkéntessel 22 szolgálat működik, mely az ország bármely részéről elérhető, mobilról is hívható.

Az első telefonos lelkisegélyszolgálat megszervezése egy indiai származású anglikán lelkész, Edward Chad Varah nevéhez fűződik. Mivel Angliában mindig is magas volt az öngyilkosságok száma Chad Varah úgy érezte, valamit tennie kell, hogy megmentse elkeseredett honfitársait: egy tudomására jutott öngyilkosság után, 1953-ban, a Daily Heraldban feladott egy hirdetést, amelyben megadta a parókiája telefonszámát. Ezzel arra buzdította az öngyilkosságra készülőket, hogy mielőtt véget vetnének az életüknek, tárcsázzák fel a számot. Maga is meglepődött, hogy milyen gyorsan terjedt el a hír. A telefon folyamatosan csengett, a lelkész egyedül már nem is bírta kezelni a helyzetet. Így a parókia önkénteseiből verbuvált csapatot, akik fogadták a hívásokat és elbeszélgettek a krízisbe került emberekkel. Így jött létre az első szolgálat, a Szamaritánus Alapítvány részeként.

Majd sorra alakultak Európában a hasonló szervezetek. 1967-ben, Svájcban létrejött a Telefonos Elsősegély Szolgálatok Nemzetközi Szövetsége (International Federation of Telephonic Emergency Services – IFOTES). Napjainkban az IFOTES-nek 23 országban 31 tagja van, 334 bejegyzett központtal, amelyek több mint 21 ezer szakképzett önkéntest foglalkoztatnak, 900 teljes vagy mellékállású munkatárssal. Évente 5 millió telefonhívást fogadnak, és 130 ezer internetes kapcsolatfelvételt kezelnek éves szinten. Hazánkban az első szolgálatot Szabó Pál professzor alapította 1970-ben, Debrecenben. A példát hamarosan követte Budapest, Győr, Pécs, Szeged, míg 1990-ben megalakulhatott a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ), békéscsabai központtal.

Napjainkban a lelki problémák és testi-lelki megbetegedések számának növekszik, köztük az öngyilkosságé is, mellyel hazánk sajnos hosszú évek óta előkelő helyet foglal el a világ országai között. Az esetszámok növekedése miatt itthon is alakultak szervezetek, hogy segítsék mindazokat, akik úgy érzik, válsághelyzetbe jutottak, és önerejükből képtelenek belőle kilábalni. Ezek a prevenciós, megelőző szervezetek a lelki elsősegély telefonszolgálatok, akiknek önként vállalt feladatuk az öngyilkosság-megelőzés, krízis-intervenció és a mentálhigiénés prevenció.

Kiemelt figyelmet kapnak ezen a napon a lelki problémákra visszavezethető betegségek, és azoknak súlyos hatásai az emberi testre-lélekre. Az egyik ilyen súlyos már szinte népbetegséggé vált betegség a a kedélybetegségek egyik formája, a depresszió, mely az öngyilkosság kapuja lehet… Sajnos manapság ennek kísérőjelenségeivel gyakran találkozunk közvetlen környezetünkben is. A hangulatingadozás, az érdeklődés hiánya, a reményvesztettség érzése során mindenképpen érdemes szakemberhez fordulni, de “gyorssegélyként” telefonon is fordulhatunk segítségért.

A lelkisegély szolgálatok alapelvei, mint a névtelenség/anonimitás, az állandó elérhetőség, a probléma-érzékenység, beleérző támasznyújtás, az élet – mint érték – képviselete a bizalom megőrzését szolgálja.

A telefonos segítő munka mindig alkalmasságon és önkéntességen alapul. A segítő munkatársak célja, hogy a kritikus helyzeteket megelőzzék a bajt, a hozzájuk fordulót hozzásegítsék problémáinak megoldásához.

Az alábbi körülmények AZONNAL segítségnyújtást igényel(het)nek:

A telefonszolgálatnál nincs olyan téma, mely tabu lenne! Bármiről beszélhet aki segítségért hívja őket.

Éjjel-nappal hívható segélyszám: 116-123

Külföldről térítés ellenében hívható lelki elsősegély telefonszámok:
+36 66 441 300+36 62 436 570+36 88 422 205

E-mail: sos116123@gmail.com

Forrás: OS/LESZ

Share