Bárki életében adódhat olyan krízishelyzet, amikor fontos, hogy külső segítséghez folyamodjon. A lelkisegély-vonal azonnali lehetőséget ad arra, hogy amikor kétségbeesetten, frusztráltan, tanácstalanul állunk egyedül egy akut helyzet közepén, akkor a vonal végén fájdalmunkat zaklatottságunk közepette meghallgatják, jó szóra és támogató hozzáállásra lelünk. A telefonos segítő részéről feltett jól irányzott kérdések pedig új távlatot mutathatnak, megkönnyíthetik a helyzet megértését, annak elfogadását vagy éppen a legfontosabb lépéshez, az életmentő döntés meghozatalához adhatnak segítséget.

A Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Nemzetközi Szövetsége 27 évvel ezelőtt nyilvánította május 16-át a Lelki elsősegély-szolgálatok világnapjává. Az a cél vezérelte őket, hogy felhívják a társadalom figyelmét arra, hogy a segítő emberi kommunikáció konfliktus-és krízisoldó hatású. Egy indiai származású anglikán lelkész, Edward Chad Varah nevéhez fűződik megszervezése az első telefonos lelkisegélyszolgálat megszervezése. Angliában magas volt az öngyilkosságok száma, ezért Chad Varah úgy érezte, tennie kell azért, hogy elkeseredett embertársait megmentse. 1953-ban a Daily Heraldban feladott egy hirdetést, amelyben megadta a parókiája telefonszámát, s arra buzdította az öngyilkosságra készülőket, hogy hívják fel őt, mielőtt véget vetnének az életüknek. 

 

A lelkész maga is meglepődött, hogy milyen gyorsan elterjedt ennek a segítségnek a híre, amit egyedül már nem is bírt kezelni. Ezért a parókia önkénteseiből felállított csapat fogadta a hívásokat és elbeszélgettek a krízishelyzetbe kerültekkel. Ezzel létrejött az első szolgálat, a Szamaritánus Alapítvány részeként.

Hazánkban az első szolgálatot Szabó Pál professzor alapította 1970-ben Debrecenben, akkor még egy ügyelővel, egy telefonnal működött. A példát hamarosan követte Budapest, Győr, Pécs, Szeged, míg 1990-ben megalakulhatott a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ), békéscsabai központtal. Ma már több mint 500 önkéntessel 22 szolgálat működik, mely az ország bármely részéről elérhető, és mobilról is hívható.

A lelki úton érkező segítség megkönnyebbülést és igazi támogatást adhat bánatunkban és gyászunkban. Amikor elegünk van, és nem látunk kiutat, mert egy nehéz helyzet súlya nyom bennünket. Egy segítő beszélgetésben teret, időt és bátorítást kapunk a negatív érzéseink megélésére és kifejezésére. Bizony támogató erő fontos ez, hogy némi távolságot tartsunk a saját problémánktól, veszteségünktől, hogy rálássunk magunkra kívülről is.

A segítő kérdések utat nyitnak egy közös gondolkozás felé. Egy segítő nem tanácsokat osztogat, nem fog igazságot tenni, és a bölcsek köve sincs nála. Inkább egy olyan inspiráló partner, aki szembesít a saját gondolatainkban lévő ellentmondásokkal. Összeköti a mi történetmorzsáinkból a nagy képet, s ha szükséges, tájékoztatást ad a pszichológiai, jogi, szociális, gyermekvédelmi segítségekről, segít feltérképezni a meglévő erőforrásokat, mozgósítható hozzátartozókat vagy elérhető szakembereket.

Sajnos napjainkban az emberek testi-lelki problémáinak felerősödésének reneszánszát éljük. A megbetegedések száma egyre növekszik, köztük rohamosan depresszióval küzdők száma és az öngyilkosságoké, mellyel hazánk hosszú évek óta a világ országai között ott van az élmezőnyben. A prevenciós munkát felvállaló szervezetek mellett a lelki elsősegély telefonszolgálatok látják el önként vállalt feladatukként az öngyilkosság-megelőzést, a krízis-intervenciót és a mentálhigiénés prevenciót.

Legyünk különös figyelemmel körülöttünk élő kedélybeteg embertársainkra is: a hangulatingadozás, a reményvesztettség érzése során mindenképpen érdemes szakemberhez irányítani, de “gyorssegélyként” telefonon is lehet segítséget kérni.

Az alábbi élethelyzetek körülmények AZONNALI segítségnyújtást igényel(het)nek:

  • nagyon egyedül érzed magad, 
  • megoldhatatlan problémával küzdesz, 
  • nincs aki segítsen, 
  • úgy érzed ólmos súly nyomja a lelked, 
  • bántanak szóval és/vagy tettekkel, 
  • mindent reménytelennek látsz, 
  • gondjaidról beszélnél valakivel, 
  • visszavonhatatlan döntés előtt állsz, 
  • reménytelennek látod a holnapot.

A lelkisegély szolgálatok alapelvei: a névtelenség/anonimitás, az állandó elérhetőség, a probléma-érzékenység, beleérző támasznyújtás, az élet – mint érték – képviselete a bizalom megőrzését szolgálja. A telefonos segítő munka mindig alkalmasságon és önkéntességen alapul. A segítő munkatársak célja, hogy a kritikus helyzeteket megelőzzék a bajt, a hozzájuk fordulót figyelemmel és érzelmi támogatással hozzásegítsék problémáinak megoldásához.

Éjjel-nappal hívható segélyszám: 116-123

Ha azt érezzük, hogy nem sok választ el attól, hogy mély depresszióba essünk, próbáljuk meg a lelkünk védelmében a japán módszert, a TERMÉSZETTERÁPIÁT!

Share